2016. november 4.

Ti választottátok #20 - Érdekbarátságok

Bonjour! 
Nem, nem felejtettelek el titeket, csupán nem voltam itthon és a suliújság is lefoglalt. Most viszont már itt is vagyok! :3
Bocsánat, amiért néhol nagyobb szünetek lesznek, de ennél a bejegyzésnél nem érdekelte a gépet és a bloggert, hogy én mit szeretnék...

Előszó
Tudom, hogy ez egy kényes téma, sőt, nagyon sok embernek nem fog tetszeni. Azonban ez is a bloggervilág része, így helye van a cikkek között. Akár tetszik, akár nem. A cikk első felében a kérdőívre adott válaszok jelennek meg, a másodikban pedig három bloggerina válaszait látjátok, akiket felkértem, hogy segítsenek. Eredetileg öt interjúalany lett volna, akik szinte teljesen különbözőek, hogy nagyobb rálátás legyen, mit gondolnak, gondoltok, de ketten végül nem adtak választ. A másik három lánynak viszont köszönöm a segítséget ismét!

Az eredmény
Azt hiszem, nincs szükség semmilyen bevezetőre és kommentárra, így ebben a bejegyzésben nem olvashatjátok a véleményemet, csupán mások véleményét. De azt hiszem, az, hogy felhoztam ezt a témát, elárulja, mit gondolok!
  1. Neked feltűnt, hogy néhány ember között csak érdekbarátság van? Mi volt gyanús?
    • "Igen. Ha az ember benne van akár egyben is, tudja. Mégsem szakad ki belőle." 
    • "Nem igazán figyeltem fel ilyenre."
    • "A facebookon nagy barátok de olyan dolgot küldtek az adott illetőről, ami nem épp barátságra utal." 
    • "Igen, sajnos, voltam már ilyen helyzetben. Gyanús?! Semmi! Ilyenkor semmi sem gyanús, itt csak egyszer megtörténik az, amikor nem diktál már az érdek. Szóval, érted... lett egy jobb, egy újabb, valaki akivel többet elérhet és ilyenkor általában az ilyen ember kimutatja a foga fehérjét és egyáltalán nem érdekli mit gondolnak róla mások, mert vagy már elérte a célját, vagy mint mondtam talált magának mást."
    • "Igen. Csak akkor keresték egymást, ha kellett valami."
    • "Ha ló nincs, jó a szamár is."
  2. Szerinted miért jönnek létre érdekkapcsolatok?
    • "Mindenkiben ott van az a belső törtető, aki szeretné elérni azt, amit akar. Legtöbb esetben az extrovertáltak azok, akik előszeretettel használják az introvertáltakat, mert azok félénkek, nincs elég erős tudatuk ahhoz, hogy felfogják, hogy játszanak velük. " - [Extrovertált: könnyen barátkozó; introvertált: nehezen barátkozó]
    • "Mások kihasználása, vagy ha nagyban gondolkozok, üzleti, politikai érdekek"
    • "Érdekből... mert az adott személy népszerű, és reménykednek, hogy ő is az lesz"
    • "Évek óta próbálom megfejteni ezt. Értem én a mechanikáját és a példákból látom, mi a cél, de a választás, az eszköz számomra érthetetlen."
    • "Nem tudom. Egyszerűen nem tudom megérteni mi a jó benne"
    • "Egymásnak kölcsönösen tudnak adni valamit ami a másiknak nincs meg."
  3. Véleményed szerint mennyire tartósak ezek a barátságok?
    • "Semennyire"
    • "Amennyire a pókháló a láncfűrésszel szemben. Semennyire. " 
    • "Csak az iskola falai tartják össze."
    • "Semennyire. Napok, hetek, hónapok s rájön az ember, hogy csak azért tart barátjának, mert..."
    • "Habár egy bizonyos dologra épülnek, ezek is nagyon sokfélék. Számít, hogy milyen személyiségek közt jön létre. Az érdekkapcsolat akár kölcsönös is lehet, ez esetben, míg nem próbálja egyik sem elmélyíteni, veszélyesebb vizekre evezni a barátságban, hosszabb távon is fent maradhat. Mégis, szerintem, hacsak nem végtelenül naív a kihasznált fél, nem tarthatnak túl sokáig."
  4. Szerinted mennyire gyakori a bloggerek között?
    • "Ha annyi pénzem lenne, ahány érdek barátságot látok/ismerek blogger körben, akkor gazdag lennék." 
    • "Úgy hiszem, ott annyira nem fordul elő."
    • "Fogalmam sincs"
    • "Na, ez egy jó kérdés :D Nem mondanám gyakorinak, de ritkának se." 
    • "Ohhhooo... egymillió példát fel tudnék hozni erre. Főleg Németh Barby raját hívnám annak. Nem azokat, akik elmennek egy-egy általa szervezett találkozóra, hanem akik minden posztja után szivárványt hánynak, és maguk alá pisilnek a gyönyörtől. Aztán rádírnak, hogy láttad megint mit írt ki... :/"
    • "Biztosan nem olyan elterjedtek, mint anno az 1D-s sztorik, de jelen vannak. Abból, hogy mennyit ajnároznak egy felkapottabb kezdőt mindent kiderül. Bár van aki durván tolja és ráakaszkodik a profibbakra."
    • "50-50%"
    • "Szerintem eléggé. Azért "barátkozik" valaki, hogy csináljanak neki desgin-t stb., de egyébként nem akar beszélni."
  5. Ha tudod valakiről, hogy van egy érdekbarátja, megmondod neki?
    • "Nem. Lehet hülyeség, de ha megmondod neki, valószínűleg úgy sem fog hinni neked, valamint az ember csak a saját hibáiból hajlamos tanulni." 
    • "Elmondom a véleményem, ha nem érdekli, akkor nem mondom többször. :)"
    • "Mikor már kezd túlzásba menni, akkor persze."
    • "Nem. Majd rájön magától."
    • "Semmiképp nem támadnám le ezzel, előbb megkérdezném, ő mit gondol a kapcsolatukról, aztán döntenék csak a következő lépésről. Szeretném megvédeni őt a csalódásoktól, de megeshet, én értettem félre valamit, nem akarnék ármánykodónak tűnni." 
    • "Igen"
    • "Lehet utalok rá ha nagyon jóban vagyunk"
  6. Mit gondolsz, neked vannak érdekbarátaid? Ha igen, miből következtettél erre? 
    • "Nincsenek, mert válogatós vagyok. Blogger körökben van mindössze 4 barátom, mindegyik igazi."
    • "Azt hiszem vannak...Vagyis egy biztos van. Nem vagyunk annyira nagyon jóban, nem értjük meg egymást annyira, viszont ha valamit el kell intézni (szerény személyem esetében iskolai rendezvényre furikázás), akkor azért jól jön a segítség :D"
    • "Szerintem nincs... "
    • "Persze, az iskolában. Ne mondd, hogy neked nincsenek, mert mindenkinek vannak."
    • "Blogos barátaim sem nagyon vannak. Lehet fèlnek tőlem, vagy nem tartanak "menőnek". De szerintem nincsenek"
    • "Nincsenek , az ilyen "barátokra" senkinek sincs szüksége , ezért nem is érdemes mellettük maradni"
  7. Lenne még valami, amit szeretnél elmondani?
    • "Csak annyit, hogy mindenki vigyázzon, melyik oldalon áll."
    • "Nagyon sok negatív reakciót fogsz kapni a bejegyzés miatt és bár, szerintem nem kell mondanom, hiszen nem kezdted volna el ennek tudata nélkül, de ne foglalkozz velük! Ez egy olyan téma, amivel igenis foglalkozni kell, mert már így is van köztünk, bloggerek között egy kis széthúzás. Az olyan emberek, akik csak érdekből barátkoznak, sokszor a tehetségtelenségük miatt lehúznak egy ügyes embert. Elhitetik, hogy nem jó amit csinál, hagyja abba. Fel kell nyitni a szemeket, mert nem azt mondom, hogy J. K. Rowlingokat veszítünk, de lehet, hogy olyan remek embereket, akikkel csak nagyon ritkán futunk össze ezen a webes felületen. Szóval, csak ügyesen és kitartóan!" - Nos, bárki is vagy, nagyon köszönöm, aranyos vagy! ♥
    • "Az érdekbarátság nem feltétlenül rossz dolog ha mind két oldal csak annak tartja"
    • "Igazából csak annyi, hogy ilyenek mindig lesznek :/ Sohasem tudhatod, hogy neked ki igazi barát és ki érdek barát, mert aki jól megjátssza a fejét azt nem tudod eldönteni. Sajnos, az embereket nem tudod megváltoztatni, mert MINDIG lesznek ilyen pofátlan emberek, akik nem értik meg, hogy a Földön emberek, és nem pedig gerinctelen parasztok vannak. Szóval az emberek sohasem változnak és soha nem is fognak változni."

_____


1. Szerinted miért jönnek létre érdekkapcsolatok?
Tamás: "Sosem értettem, miért jó azért jóban lenni valakivel, mert népszerű... mármint értem, a másik sikerében sütkérezni, csak nem értem, mi a jó abban, mert az akkor is a másik sikere, nem a sajátja."


Nyalóka: "Érdekből, hírnévből, feliratkozók miatt, ha a bloggert nézzük. Neki nem is az a lényeg, hogy annak az illetőnek a barátja legyen, hanem az ő érdekeinek megfelelően kiaknázza a „barátságukat”. Hogy ebből hasznot húzzon, aztán olyan szépen kibeszélje a másikat a háta mögött, és mintha mi sem történt volna, ők ketten továbbra is bestfriendek. Küldik a sok szívecskét a másiknak, de komolyan, csak én vettem észre, hogy egyesek egy óra ismeretség után már lávolják a másikat?
És ők naivan azt hiszik, hogy ez egy életre szóló barátság lesz, de ha már a másiknak nem érdeke, hogy fent tartsa a barátságukat, akkor véget vet neki."

Fekete bárány: "Érdekből :P Amúgy szerintem ennek több oka van, mindenkit más vezérel egy ilyen barátság fenntartására, és sokszor szerintem alapvetően nem is azért nyit az egyik ember a másik felé, mert „hú, neki neve van, úgyhogy jó vele jóban lenni”, szimplán csak az ismerkedés során rájön, hogy másra számított, de azért jobbnak látja nem konfrontálódni vele. Mindenesetre az alapvető érdek gondolom az, hogy ha jóban vagy egy nevesebb bloggerrel, akkor utóbbin keresztül könnyen ráakadhatnak a te blogodra is. Tegyük fel, hogy valaki olvas egy történetet, tökre kedveli az íróját, követi a posztjait, amiben megnevezi xy-t, mint legjobb barátját, hogy „hű, milyen jó, hogy végre találkoztak”, vagy, hogy siessen már az új résszel. A hű olvasó erre kíváncsiságból átkeveredik érdekbarátunk profiljára, szembe találja magát egy linkkel, és máris van egy potenciális olvasójelöltünk. Tehát egy ismertebb blogger remek reklám.
A másik fele, hogy annak ellenére, hogy amúgy egymás háta mögött ezek az érdekbarátok ott beszélik ki egymást, ahol csak érik, nyilvánosan ki sem látszanak egymás seggéből. Írtál egyiknek egy kritikát? Ne aggódj, tuti, hogy előbb fog neked fű, fa, virág, bokor reagálni, mint az, akivel, vagy akinek a munkájával problémád van. Híres bloggerünknek ez egy újabb remek lehetőség arra, hogy produkálja magát és a figyelem középpontjába kerüljön, neked pedig, mint érdekbarátnak tök jó érzés, hogy megvédtek, ráadásul, ha mákod van, és kirobban a botrány, még néhány új kattintást is szereztél a blogodra. Az meg senkit nem érdekel, hogy közben ki mit gondol igazából.
Huh, kicsit megszaladt a kezem. A lényeg, hogy egy neves blogger jó reklám, és bár amúgy a hátam mögött rohadtul kibeszél, nyilvánosan megvéd, és ez simogatja a – nem is olyan – pici egómat. Ha pedig őt támadják, akkor én küldhetek el bárkit legálisan a jó k*rvaanyjába, és egy teljes óra erejéig mindenki irkálja majd nekem, hogy milyen igazam van, és a végén még én magam is el fogom hinni, hogy tényleg igazam van. Mindenki nyert…"

2. Ha tudod valakiről, hogy van egy érdekbarátja, megmondod neki?
Tamás: "Tudom valakiről, hogy van, de mivel nem kifejezetten ismerem, nem beszélgetek vele, így nem... De ha hozzám közel álló személlyel lenne így, akkor megmondanám."

Fekete bárány: "Ez nyilván függ attól, hogy én magam milyen viszonyban vagyok az illetővel. Van, akiről tudom, hogy a háta mögött megállás nélkül kibeszéli a másikat, de nem mondom meg, mert én magam nem vagyok olyan szoros viszonyban az illetővel, hogy ezt a saját feladatomnak érezzem. Ha valakivel tényleg olyan a viszonyunk, hogy tudom, hogy számít neki a szavam, és fontos számomra, hogy ne pazarolja az idejét ilyen érdekemberekre, akkor nyilván megmondom, hiszen ez is hozzátartozik a barátsághoz."



Nyalóka: "Az attól függ, hogy ki az illető. Ha egy olyan személyről van szó, akivel nagyon jó a viszonyom és nem mellesleg jó barátok is vagyunk, akkor természetesen elmondom neki, hogy xy csak érdekből barátkozik vele, és amúgy kibeszéli a háta mögött. Ezt szerintem neki kötelességem lenne elmondani, hiszen a barátom, és tudom róla, hogy fordított helyzetben ő is megmondaná nekem ugyanezt. De ha egy olyan személyről van szó, akivel annyira nem vagyok jóban, vagy nem olyan a viszonyunk, akkor nem. Neki majd megmondja az ő barátja, akivel olyan a kapcsolatuk, már ha egyáltalán van olyan személy az életében."

3. Barátkoztál már valakivel érdekből?

Nyalóka: "Nem. Én nem akarok senki érdekbarátja lenni vagy kihasználni a másikat a céljaimnak megfelelően. Én sokkal jobban örülök az igazi barátaimmal kialakított kapcsolataimnak, mert tudom, hogy rájuk mindig számíthatok, bármi is történik velem. Az érdekbarátok, meg természetesen ilyenkor hagyják magára a nagy barátjukat. Innentől kezdve megszűnik az érdek, és keresnek valaki mást, de ha a régi barátja újra sínen van, akkor visszatér hozzá, és újra kihasználja az érdekének megfelelően."


Tamás: "Nem, nem barátkoztam, sosem volt ez a célom. Igazából nem vagyok egy kifejezetten kezdeményező ember, így... "

Fekete bárány: "Érdekből nem nyitottam senki felé, de olyanra volt példa, hogy valakivel beszélgettem, nem olyan volt a személyisége, mint én azt vártam, de ettől függetlenül fenntartok vele egy minimális kapcsolatot, mert néha jól jön / nem érdekem konfrontálódni vele. Érdekbarátságnak nem nevezném, mert a kapcsolatunk nem olyan mély (még látszatra sem), hogy rá lehessen aggatni a barátságot, szimplán csak van némi közünk egymáshoz, mert az hol neki, hol nekem jól jön."



4. Szerinted milyen hatással vannak ezek a kapcsolatok a bloggervilágra?

Nyalóka: "A legtöbben ezt nem fogják belátni, de szinte az egész bloggervilág érdekbarátokból áll. Alig tudnék megnevezni olyan személyt, aki valakinek nem az érdekbarátja. És ezek a személyek hangoztatják, hogy ők mindörökké legjobb barátok lesznek, feliratkoznak a másik blogjára, mert ugye a legjobb barátok ezt teszik. Sőt, ha valamelyikük vitába keveredik, már mennek is oda komizni, és védeni a másikat. Ettől csak még szorosabb lesz a barátságuk, de közben úgy viselkednek, olyan alpári módon állnak ki a másikért – tisztelet a kivételnek –, hogy aki csak a hozzászólásokat olvassa el, azt hiszi, hogy pár tizenegy-tizenkét éves tini balhézik. Megint. És egyesek azt hiszik, hogy ettől menők lesznek, mások meg azt: na, ezt jól megmondtam nekik, és kiálltam az én barátnőm mellett. Én vagyok a világ legjobb barátnője. Kérem a díjamat.
De közben ezek a nagy barátosnék fűnek fának kibeszélik a másikat, de egymás szemébe meg nem mondanák az igazat. Á, minek azt? Úgyis csak érdekből barátkozik vele, nem kell tudnia, hogy valójában mit gondol róla.
Kicsit szerintem elkanyarodtam a kérdéstől. Szerintem csak rombolják ezt a „világot” és tévképzetekbe ringatják a másikat. Mégis sokan azt hiszik, hogy igazi barátra találtak egy-egy bloggerben. De nekik el kéne azon gondolkozni, hogy tényleg az igazi barátjuk? Nem csak azért van velük, mert akar valamit? Mert jó designer, és ha megkéri, bármikor csinál neki egyet az új blogjára? Vagy azért, hogy novellákat írjon neki az imádott sztárjáról? Hogy ő a seggnyalója? Hogy csak egy bólogató kutya?
Az meg se fordul a fejében, hogy a tudta nélkül kibeszéli őt egy harmadik személynek. Fájdalmas lehet az igazság, de a legtöbb blogger barátság nem lesz tartós. Főleg az elmúlt egy-másfél évben író bloggerek azok, akikre ez főleg jellemző. Menő lett, ha valakinek van bbff-je (Best Blogger Friends Forever).
Örülnek, mint majom a farkának, hogy mennyi blogger barátjuk van, és őket mennyire szeretik, meg az írásukat és a munkáikat is. Közben meg lehet, hogy kalap szart sem ér. De az ő igazi és egyetlen érdekbarátjuk ezt nem mondja el, helyette helyeslően bólogat: „Igen, nagyon jó lett az új rész”, „Oh MyGosh, ez lett életed legjobb fejléce *–* :3”.
Természetesen vannak kivételek, és tényleg születnek olyan barátságosok, amik nagyon szorosak. S a távolság ellenére is, naponta beszélnek, mindent megosztanak a másikkal, és talán még találkozniuk is sikerül ezen bloggereknek. De én sajnos több érdekbarátságot láttam, mint igazit."


Fekete bárány: "Érdekbarátaim szerintem nincsenek, érdekkapcsolataim vannak. Nyilván, ha valaki csak olyankor keres meg, amikor szüksége van valamire, az elég egyértelmű. A saját kapcsolataimtól elvonatkoztatva pedig szerintem a legtöbbször úgy derülnek ki ezek, hogy valaki kibeszéli a másikat egy harmadik félnek, csak pechére ez a harmadikfél többre tartja a kapcsolatát a kibeszélt féllel, és visszamondja, amit hallott. Az megint más kérdés, hogy e fölött van, aki szemet huny, hiszen az érdekei úgy kívánják. :P"


Tamás: "Rombolják, mert egy esetleges kudarcnál egyből elpártolnak, és csak vitát szítanak, bombázva ezzel az amúgy is labilis bloggerközösséget."

5. Mit gondolsz, neked vannak érdekbarátaid? Ha igen, miből következtettél erre?

Fekete bárány: "Tele vannak a rendszeres olvasó menüpontok olyan arcokkal, akik összesen egyszer kattintottak rá az oldalra, amikor is feliratkoztak, mutatva ezzel, hogy ők mennyire öribarik már. Megy a képmutatás ezerrel, mindenki elmerül valaki másnak a seggében, hogy aztán mikor kihúzza a fejét onnan, gyorsan elmondhassa valakinek, hogy az milyen büdös. Hasonlat level 100.
Szerintem ez az egész képmutatás már hozzátartozik a blogger közösséghez, van, aki benne van, van, aki csendben eltűri, van, aki néha kifakad, és van, aki inkább lelép. Ezt meg már mindenki eldönti magának."

Tamás: "Annyira nem sok olyan ember van, aki a barátomnak nevezek a bloggervilágban, vannak egy páran, akikkel jóban vagyok, de barátom nem sok van, így úgy gondolom, ők igaziak. Hát, előbbiből következik, hogy erre nem tudok válaszolni :D"


Nyalóka: "A nem blogger barátaim között szerencsére egy érdekbarátom sincs, amiért nagyon hálás is vagyok. Viszont ugyanez nem mondható el a blogger barátaimról. Tudom egyesekről, hogy érdekbarátok, hogy akkor írnak csak rá, ha segítség kell nekik, legyen az design vagy elakadtak a blogjukban, ihlet hiány van, és „csak” én tudok segíteni. Amúgy meg szarnak a fejemre. Felém se néznek. Udvariasságból megkérdezik, hogy mi újság velem, de leszarják, mert nem érdekli őket, csak előbb próbálnak kedvesek lenni, hogy ne tűnjenek bunkónak. Aztán egyesek olyan pofátlanok, hogy egy köszönömöt is basznak odaírni, vagy ha már a történet nagy része tőlem származik, akkor az új részben elfelejtik mellékesen megemlíteni a nevem. Mert ő ezt „egyedül” találta ki. Ja, hogy mégse, de ez senkit nem érdekel? Szopacs."


Köszönöm a válaszokat, remélem tetszett a bejegyzés,
xo Peetagey Smile

4 megjegyzés:

  1. Oke, ez most nagyon tetszett. Igy, koszones nelkul, igen.
    Eeeeees, igazabol ennyi. Csak irtam mar, ha egyszer elolvastam es tetszett, ne nezz hulyenek - annyira. ^^
    xxLiz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bele a közepébe, így kell ezt! :DD Nyugi, nem haragszom, ha nem köszön valaki, viszont nagyon örülök, hogy tetszett a bejegyzés! :3

      Törlés
  2. Sya.

    De rég voltam itt. :O Amúgy nagyon tetszett a poszt, azt nem mondanám, hogy tanulságos, mert ezt az emberek a " való " életben már elég korán megtapasztalják, a bloggerek között pedig elkerülhetetlenek ezek a barátságok, mindenki tudja, viszont összeszedve érdekes volt. :D Arra viszont kíváncsi lettem volna, hogy az emberek szerint mi számít érdekbarátságnak. ;)
    Arigatou. ( Köszönöm. )

    Ölel,
    Kanna

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia.:D
      De most itt vagy, amit köszönök!:D Örülök, hogy neked is tetszik, és valóban érdekes lehet, hogy kinek mit takar az érdekbarátság, kár, hogy nem jutott eszembe. Viszont lehet, jobb is, mert annyiféle válasz érkezne -ááá, nem ez a kérdőívek lényege, dehogy-, hogy meg merem kockáztatni nem lenne két egyforma.
      Köszönöm neked is, hogy írtál! :3

      Törlés